| Saules kauja | |
Hronikā vēstīts par laiku no apmēram 1143 (tā domājis pats hronikas autors) līdz 1290. Tomēr 12.gadsimta otrās puses un 13.gadsimta pirmās puses notikumi hronikā atspoguļoti fragmentāri, salīdzinot minētos faktus ar citiem tā laika avotiem, konstatējamas lielas neprecizitātes un nobīdes notikumu hronoloģijā. Domājams, ka hronikas autors savu stāstu par šī laika norisēm balstījis uz mutvārdu nostāstiem, autora rīcībā bijuši arī bijušo mestru un kritušo ordeņbrāļu saraksti, kā arī, iespējams, vairākas citas hronikas, kas līdz mūsdienām nav saglabājušās. Kopš 1279. gada hronikas autors pats bijis daudzu hronikā aprakstīto notikumu aculiecinieks, tāpēc šīs ziņas ir daudz detalizētākas un ticamākas. Galvenā uzmanība hronikā pievērsta militārajiem notikumiem, karagājieniem, kaujām, piļu aplenkšanai. Vietējiem iedzīvotājiem, to kultūrai, personām un ģeogrāfijai hronikā pievērsta niecīga uzmanība, bieži vien vienu un to pašu vietu nosaukumi pierakstīti atšķirīgi. Hronikā minēti tikai trīs gadskaitļi -aplamais 1143. gads, 1278. un 1290. gads. Notikumu hronoloģiju tāpēc iespējams restaurēt tikai aprakstītos notikumus salīdzinot ar citiem avotiem, piemēram mestru valdīšanas gadiem, līgumiem u.c.
Saules kauja
Folkvīns bij ar saviem brāļiem dzirdējis pa cēliem tāliem, ka esot garīgs ordenis, kam taisnība un gods ir viss; par Vācu ordeni to sauc, un brāļiem tur ko darīt daudz: tiem jāgādā par nespējniekiem un jābūt krietniem bruņiniekiem. Un lūdza pāvestu viņš ļoti, lai šie tiem tiktu pievienoti, līdz nodoms piepildīties sāca un Vācu ordenis šos vāca. Šai laikā viņš bij miris jau, kaut viņa vaina tā gan nav, un viņam līdz dažs krustnesis - pats dievs tā bija nolicis. Daudz to Rīgā bija sanākuši, un bija bieži dzirdējuši, kā sviežas šajā pasaul's daļā. Tie mestru nelaida vairs vaļā un lūdzās, lai viņš vasarā dodas karagājienā. Hāzeldorfiets bij paties uz cīņu varen iededzies; grāfs Dannenbergiets īpaši un vēl jo daudzi varoņi nu alka iebrukt Lietuvā. Tad Folkvīns teica: "Cīniņā būs jācērtas no turienes, par to jums galvot varu es." Tiklīdz šos vārdus dzirdējuši, - "Tādēļ jau šeit mēs sanākuši," tā mestram atbildēja tie, gan nabagie, gan bagātie. Tad mestrs Folkvīns teica tā: "Mēs esam dieva gādībā, kurš kristīgajiem allaž līdz. Mēs labprāt dosimies jums līdz, ja lēmuši jūs cīņā iet. Tik kādu brīdi pagaidiet, drīz turpu aizvedīšu jūs, kur visiem daudz ko darīt būs." Uz krievu zemi sūtīja nu sūtņus viņš pēc palīga, un prāvā pulkā igauņi šurp nāca itin nadzīgi; leti, līvi līdzi gāja, mājās palikt nedomāja. Par to bij krustnešiem nu prieks, jo vīrs neviens tiem nebij lieks. Tie prāvā bara priekšā stāja un nu uz leišu zemi jāja, jo svēta bija viņu lieta. Tie ceļā daudzas likstas cieta, līdz Leišzemē tad nonāca. Tie dedzināja, laupīja ar saviem pulkiem svētlaimīgi. Tie visu zemi pamatīgi, kur vien tie gāja, nopostīja. Caur Sauli (Soule) jāatgriežas bija pa brikšņiem tiem un tīreli. Ak vai, tie sev par nelaimi šīs gaitas bija uzsākuši! Pie kādas upes nonākuši, tie pamanīja ienaidnieku. Nu reti kurš vairs juta prieku, kaut Rīgā katrs bij tik jestrs. Pie labākajiem jāja mestrs un teica: "Kauja gaida mūs! Ar godu cīnīties jums būs: mēs pirmos zemē gāzīsim, tad netraucēti varēsim ar prieku mājup atgriezties." - "Mēs negribam šeit cīnīties," tā varoņi šie teica tam. "Ja savus zirgus zaudējam, tad kājniekos mums jāpaliek." - "Vai gribat, lai jums ņemtas tiek ar zirgiem arī jūsu galvas? Lai mūsu pulki put kā spalvas?" Šie mestra vārdi piepildījās. Tiem apkārt ātri salasījās pulks pagānu, un otrā rītā nu sākās cīņa negaidītā ar pagāniem, vai tīk vai ne. Tos nesargāja purvaine, tur tos kā sievas apkāva. Man žēl ir daža varoņa, ko neaizsargātu tur sita. Daudz citu izmisumā krita un mājup muka, ko vien spēja. Zemgaļi nu nekavēja bez žēlastības apsist tos, gan nabagos, gan bagātos. Ar saviem ordeņbrāļiem mestrs gan pretojās vēl itin jestrs, līdz viņiem zirgus nomaitāja. Tad kājās viņi cīņā gāja un dažu vīru nogāza, līdz beidzot viņus pieveica. Gan Folkvīns viņiem līdzās stāja un savus brāļus mierināja. Četrdesmit astoņi bojā gāja varoņi. Tos leiši apkārt gaiņāja, līdz virsū kokus uzgāza. Dievs, pieņem viņu dvēseles! Tie aizgāja no pasaules ar godu nāvē un tiem līdz daudz krustnešu. Lai dievs nu līdz to dvēselēm no posta celties un viņa žēlastību smelties! Tāds mestram Folkvīnam bij gals. Nu apklususi viņa balss. Deviņpadsmit gadu mestrs sabija viņš itin jestrs. Viņš valdīja ar uzcītību, un rādījis bij žēlastību tam dievs, ko slavēt nenostāšu. Es nu vairāk nerunāšu par šo lielo nelaimi, par ko visi kristieši Līvzemē tur noskuma. Tad brāļi sūtņus sūtīja pie kāda vīra prātīga, kam Zalcā bija mājvieta; tas Vācu ordeņmestrs bija. Kad viņam vēsti nolasīja, viņš sūtņus mierināja tā: "Šī nelaime mums zemībā tā kunga dēļ ir jāpanes. Šais dienās sūtīšu jums es tik brāļu, cik jums vaj'dzīgs būs, lai pilnā skaitā būtu jūs." Viņš kapitulu sasauca tūdaļ aiz šā vien iemesla. Tur, kur tā kunga kronis mirdz, viņš lūdza komturus no sirds, lai viņi vīrus kopā sauc, lai to, kas ticis gāzts un grauts, tie palīdz atkal augšā celt. "Mums kopībā būs spēkus smelt," viņš teica, "lai tad palīdzam mēs brāļiem, kamēr dzīvojam: mums dārgas lietas garīgās. Mums visiem arī jāraugās, lai brāļus pašus labākos mēs sūtītu tiem palīgos."
Tad mestru viņi izraudzīja, uz Līvzemi to nosūtīja, sēt tikumus tas trauktin traucās un vārdā Hermans Balke saucās. Vēl izmeklēja krietnus brāļus, kam prieks bij doties ceļus tāļus: piecdesmit četrus varoņus. Drēbes, staltus rumakus tiem līdzi deva bagātīgi. Tie ceļā devās godcienīgi un Līvzemē tad nonāca bez kauna un bez negoda. Tur viņus uzņēma pa godam. Lai dievam pateicību dodam: par tiem bij zemei lieli prieki. Tūdaļ dieva bruņinieki savas zīmes nolika un melnu krustu saņēma No Vācu ordeņa kā nākas, lai (Līv)zemē atkal prieki sākas. Nu mestrs priecājās un brāļi, kas šurpu braukuši tik tāļi. Mests Balke domāja, kā tā lieta darāma, lai ļaudīm iepatikt viņš spētu un debess algu nezaudētu, kaut kādu vainu pieļaudams. To prātā bieži apsvērdams, viņš turējās pie tikumiem un uzvedības likumiem. Par to, kas zemē notika, it visu viņam ziņoja. Pār Viruzemi, Rēveli jau labu laiku cītīgi līdz šim bij brāļi valdījuši, par kuriem esam lasījuši, ka zīmes viņi nolikuši un krustu atkal pieņēmuši. Par zobenbrāļiem viņi saucās un pilis, zemes postīt traucās, pagāniem tās atņemdami un daudz mantas iegūdami. Nu Vācu ordenim tās tika, kā visai zemei labpatika. Nu metrs bija dzirdējis, ar Rēveli kā sanācis: To prasot ķēniņš Valdemārs, pēc viņas tīkojot tas kārs. Tad mestrs sūtņus sūtīja, kas pāvestam to ziņoja. Tos pāvests laipni uzklausīja un tad kā sūtni nosūtīja kādu gudru legātu kas deva šādu padomu: lai Harju, tāpat Rēveli un Viruzemi vēlīgi tie atdod dāņu ķēniņam. Tad brāļiem piešķirt nāktos tam to zemi, ko par Jervu sauc, to brāļiem paturēt lai ļauts nu īpašumā mūžīgi. Šo pašu balvu devīgi tiem Valdemārs ar atvēlēja, to dieva vārdā apzvērēja. |