| Mūra tilts pāri Ventai Kuldīgā | |
Tik apjomīgu rekonstrukciju tilts līdz šim nav piedzīvojis. Rekonstruējot Ventas tiltu, pilnībā, līdz pat tilta balstiem, tiks izvākts tā pildījums. Skiču projektā paredzēts, ka jaunu tilta pildījumu neveidos. Tilta vidu atstās tukšu, jo plānots tam cauri izbūvēt komunikācijas – kanalizācijas caurules un ūdensvadu, tādējādi kanalizācijai un ūdensvadam pievienojot arī Pārventas iedzīvotāju mājokļus, kas līdz šim iztiek bez šīm komunikācijām. Tas būtu lielisks veids, kā atrisināt līdz šim sarežģīto jautājumu par komunikāciju izbūvi Pārventā. Šajā projektā komunikāciju izbūvei gan nauda nav paredzēta.
Lai izveidotu brauktuvi, uz nesošajām tilta vietām tiks izveidoti jauni balsti, kas turēs monolītu dzelzsbetona plāksni, uz kuras savukārt tiks klāts jaunais tilta segums. Braucamā daļa tiks izveidota pilnībā no jauna.
Kuldīgas pilsētas domes priekšsēdētājs Edgars Zalāns paredz, ka visgrūtāk projektētājiem būs izlemt, ko darīt ar sarkanajiem ķieģeļiem, jo tādas formas ķieģeļi nav vairs iegādājami un arī rekonstrukcija varētu būt ārkārtīgi sarežģīta. "Ķieģeļus visdrīzāk neaiztiks, tilta malas paliks, kādas tās ir. Tikai tām atjaunos virsmas," prognozē mērs. Vēl rekonstrukcijas gaitā pilnībā atjaunos tilta apgaismojumu.
Projekta "Vecā Ventas tilta restaurācija un atraktīvas tūrisma teritorijas izveide Kuldīgas sirdī" ietvaros labiekārtos arī Ventas krastus, izveidos skatu laukumus ar tālskatiem un atjaunos kāpnes, nodrošinot ērtu pieeju pie Ventas rumbas.
Nauda tilta rekonstrukcijai saņemta no Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF), kā arī Kuldīgas dome ieguldīs savu finansējumu. Kopējās projekta izmaksas ir 1 miljons 331 tūkstotis latu. No ERAF saņemti 998 tūkstoši latu, tas ir 75%. Nacionālais līdzfinansējums būs gandrīz 333 tūkstoši, tajā skaitā pašvaldības dotācija 133 tūkstoši jeb 15%.
Šomēnes tiks slēgts līgums ar tehniskā projekta izstrādātājiem, bet rekonstrukcijas darbi sāksies vasarā, augustā, tūlīt pēc pilsētas svētkiem. Rekonstrukcija ilgs gadu. Tas nozīmē, ka līdz 2008. gada augustam upi vajadzēs šķērsot pa jauno tiltu.
***
UZZIŅA
- Kuldīgas lepnums, senais tilts – viens no garākajiem ķieģeļu tiltiem Eiropā – tika uzmūrēts gada laikā (1873 – 1874).
- Kuldīgas vecais ķieģeļu tilts ir garākais autoceļu ķieģeļu tilts pasaulē. Tā garums ir 164 metri.
- Tiltam ir 8 pīlāri, pāri tiem 7 velves.
- Tilts būvēts pēc gubernatora Lilienfelda rīkojuma, un toreiz tā celtniecība izmaksāja 120 tūkstošus rubļu.
- 1915. gadā krievu armija, atkāpjoties no Kuldīgas, divus tilta laidumus uzspridzināja.
- 1926. gadā tiltu atjaunoja.
- 1958. gadā tilta akmens bruģis tika pārklāts ar asfaltu.
- Tilts ir valsts nozīmes kultūras piemineklis un atgādina romiešu celto Trīras tiltu pār Mozeli.
- No tilta visā krāšņumā apskatāma rumba – Eiropas platākais dabiskais ūdenskritums. Tā platums 242 metri. |